Koszt może być udokumentowany fakturą, rachunkiem, w niektórych sytuacjach księgowania dokonujemy na podstawie umowy kupna-sprzedaży, potwierdzenia zapłaty z rachunku bankowego. W jaki sposób zaksięgować koszt w naszym programie?
Przejdź do sekcji koszty i wybierz odpowiednie polecenie, by zaksięgować swój dokument:
Zakupy, za które otrzymaliśmy fakturę/rachunek/umowę kupna-sprzedaży.
Wydatki związane z pojazdem wykorzystywanym w działalności.
Wydatki poniesione w działalności, które nie zostały udokumentowane fakturą/rachunkiem tj. opłaty członkowskie, polisy zawodowe, koszty związane z zatrudnieniem pracownika, koszty wprowadzane na podstawie druku delegacji, różnice kursowe, opłaty bankowe.
Po wybraniu odpowiedniego polecenia wprowadź dane kontrahenta – zacznij od numeru NIP kontrahenta. Wybierz „pobierz dane z GUS”, w ten sposób Taxeon wczyta dane z bazy danych GUS. Pozostaje zweryfikować ich poprawność.
Uwaga!
Jeżeli danych kontrahenta nie ma w bazie GUS należy je wprowadzić do programu „ręcznie”. Program zapamięta te dane i podczas wprowadzania kolejny raz podpowie je.
Dane kontrahenta w niektórych przypadkach mogą pozostać puste np. gdy księgujesz różnice kursowe, koszty zatrudnienia pracownika, koszty na podstawie druku delegacji program pozwoli na dodanie takiego wpisu.
W polu „numer” wprowadź numer dokumentu na podstawie, którego dodajesz wpis, np. numer faktury, numer rachunku, numer polisy, numer umowy kupna – sprzedaży.
Dla dowodu wewnętrznego numer zostanie wygenerowany automatycznie przez program.
Data zdarzenia gospodarczego – decyduje o tym, w którym miesiącu koszt weźmie udział w rozliczeniach czyli zostanie zaksięgowany w KPiR.
Data wystawienia – data z dokumentu zakupu, w tej dacie dokument będzie widoczny na liście dokumentów kosztowych.
Data wpływu – data kiedy otrzymaliśmy fakturę.
W sekcji ZAPISY DO KSIĘGI wybierz kolumnę księgi.
Księgowanie w odpowiednich kolumnach KPIR omówiliśmy w tabeli -> TAXEON_KPIR
Wprowadź kwotę netto z dokumentu kosztowego (w przypadku podatnika nie będącego płatnikiem podatku VAT będzie to kwota brutto).
Jeżeli wpis ma być ujęty tylko w KPiR całą kwotę wpisz w sekcji ZAPISY DO KSIĘGI i odznacz „rejestruj VAT” w przypadku płatnika VAT.
Opis zdarzenia gospodarczego powinien oddawać istotę transakcji. Nie musi być on dokładnie taki jak na fakturze, musi jednoznacznie wskazywać na to czego dotyczy zakup.
Wybierz datę w jakiej wpis ma być wykazany w pliku JPK_V7, kwota netto podpowiadana jest automatycznie na podstawie wpisu w sekcji zapisy do księgi.
Ustaw stawkę podatku VAT zgodną z dokumentem zakupu.
Kolejnym krokiem jest wybór powodu opodatkowania:
Nabycie pozostałych towarów i usług – nabycie towarów i usług wykorzystywanych w naszej działalności
Nabycie środków trwałych – nabycie składników majątku sklasyfikowanych jako środki trwałe
Oznacz procedury oraz typ dokumentu, czyli dane które wykazywane są w pliku JPK_V7 (jeżeli transakcje nie są objęte obowiązkiem szczególnego ich oznaczenia, pozostaw te pola puste).
Aby móc oznaczyć procedury i towary w Twojej działalności i wykazać je w pliku JPK_V7 skonfiguruj ustawienia konta w sekcji USTAWIENIA (jak skonfigurować program na potrzeby pliku JPK_V7).
Wprowadzony dokument musimy zapisać poleceniem „zapisz” widocznym w prawym dolnym rogu.
Film pokazujący jak dodać wpis poleceniem „koszt”
Film pokazujący jak dodać wpis poleceniem „dowód wewnętrzny”
Powered by BetterDocs
Na stronie taxeon.pl jako TAXEON Sp. z o.o. korzystamy z plików cookie i podobnych technologii. Przetwarzamy Twoje dane osobowe – jako administrator. Jeśli wybierzesz „Akceptuję”, zgodzisz się, żebyśmy korzystali z plików cookie, czego celem będzie: funkcjonalność portalu, analityka, marketing, personalizacja. Jeśli wybierzesz „Zobacz preferencje”, możesz wybrać, z którego rodzaju plików będziemy mogli korzystać. Zgodę na pliki cookies możesz zawsze wycofać w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.