Kiedy i z jakiego powodu można zawiesić działalność?
-
- Możesz zawiesić działalność z dowolnego powodu.
- Nie ma limitu dotyczącego tego na jak długo możesz zawiesić działalność – możesz to zrobić na dowolnie długi okres (także bezterminowo).
- Zawieszenie działalności nie może być krótsze niż 30 dni.
- Nie ma limitu dotyczącego tego ile razy możesz zawiesić działalność.
Jak zgłosić zawieszenie prowadzenie działalności?
-
-
- Złożenie wniosku CEIDG (online).
- Złożenie wniosku w Urzędzie Skarbowym (stacjonarnie).
- Przesłanie wniosku pocztą.
-
Zawieszenie działalności, a ZUS:
-
- Nie zgłaszasz zawieszenia działalności w ZUS (informacje do ZUS są przekazane automatycznie na podstawie złożonego wniosku CEIDG).
- Nie opłacasz składek ZUS w okresie zawieszenia działalności.
Uwaga! Jeżeli działalność zawieszasz w trakcie miesiąca opłacasz składkę zdrowotną za ten okres oraz naliczone proporcjonalnie składki ZUS na ubezpieczenie społeczne.
Obowiązki przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności:
-
- Uczestniczenie w postępowaniach: administracyjnych, sądowych, podatkowych, które dotyczą jego działalności.
- Wykonywanie obowiązków nakazanych przepisami.
- Uczestniczenie w kontrolach.
- Prowadzenie księgowości.
- Opłacanie należności publiczno-prawnych (np. podatek od nieruchomości, opłaty środowiskowe).
Czego nie można robić w okresie zawieszenia działalności?
-
- Prowadzić działalności gospodarczej.
- Osiągać bieżących przychodów.
Co możesz robić w okresie zawieszenia działalności?
-
- Przyjmować należności powstałe przed zawieszeniem.
- Osiągać przychody z czynności sprzed zawieszenia.
- Zbywać środki trwałe i wyposażenie.
- Regulować zobowiązania powstałe przed zawieszeniem.
- Wykonywać czynności niezbędne do zachowania przychodów.
- Zabezpieczać źródła przychodów.
Podatek dochodowy, a zawieszenie jednoosobowej działalności:
Rozliczenie na zasadach ogólnych i podatek liniowy – nie wpłacasz zaliczek za okres zawieszenia.
Ryczałt ewidencjonowany – nie wpłacasz podatku za okres zawieszenia.
Uwaga!
Zwolnienie to dotyczy okresu zawieszenia działalności gospodarczej. Jeżeli przed zawieszeniem działalności pojawił się obowiązek opłacenia podatku i termin jego zapłaty przypada w czasie zawieszenia działalności masz obowiązek wpłacić zaliczkę/podatek.
Rozliczenie roczne składasz za dany rok i zawieszenie działalności nie zwalania z tego obowiązku.
Jak jest rozliczana amortyzacja gdy działalność jest zawieszona?
W trakcie zawieszenia działalności nie amortyzujesz składników majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia działalności gospodarczej.
Amortyzacja zostaje wstrzymana od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność.
Podatek VAT, a zawieszenie jednoosobowej działalności gospodarczej
W okresie zawieszenia działalności co do zasady nie masz obowiązku składania pliku JPK_V7.
Uwaga! Jeżeli działalność zawieszasz w trakcie miesiąca masz obowiązek złożenia pliku JPK_V7 za ten okres. Zwolnienie z przesłania pliku dotyczy tylko pełnych okresów.
Należy pamiętać o sytuacjach, w których pomimo zawieszenia działalności musimy przesłać plik JPK_V7:
* Dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, importu usług lub nabycie towaru i dla tej transakcji obowiązek rozliczenia podatku VAT spoczywa na Tobie.
* Chcesz skorzystać z prawa do odliczenia podatku, np. abonament za telefon, internet.
* Musisz skorygować wcześniejsze pliki JPK (wcześniejsze deklaracje) – zwolnienie z obowiązku składania pliku JPK nie dotyczy okresów, za które jesteś zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.
* Wykonasz jakąkolwiek czynność, z tytułu której będziesz zobowiązany do rozliczenia podatku – masz obowiązek złożenia deklaracji za okres, w którym ta czynność została wykonana np. sprzedaż środka trwałego.