Zawieszenie działalności

Kiedy i z jakiego powodu można zawiesić działalność?

    1. Możesz zawiesić działalność z dowolnego powodu.
    2. Nie ma limitu dotyczącego tego na jak długo możesz zawiesić działalność – możesz to zrobić na dowolnie długi okres (także bezterminowo).
    3. Zawieszenie działalności nie może być krótsze niż 30 dni.
    4. Nie ma limitu dotyczącego tego ile razy możesz zawiesić działalność.

Jak zgłosić zawieszenie prowadzenie działalności?

      1. Złożenie wniosku CEIDG (online).
      2. Złożenie wniosku w Urzędzie Skarbowym (stacjonarnie).
      3. Przesłanie wniosku pocztą.

Zawieszenie działalności, a ZUS:

    1. Nie zgłaszasz zawieszenia działalności w ZUS (informacje do ZUS są przekazane automatycznie na podstawie złożonego wniosku CEIDG).
    2. Nie opłacasz składek ZUS w okresie zawieszenia działalności.

Uwaga! Jeżeli działalność zawieszasz w trakcie miesiąca opłacasz składkę zdrowotną za ten okres oraz naliczone proporcjonalnie składki ZUS na ubezpieczenie społeczne.

Obowiązki przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności:

    1. Uczestniczenie w postępowaniach: administracyjnych, sądowych, podatkowych, które dotyczą jego działalności.
    2. Wykonywanie obowiązków nakazanych przepisami.
    3. Uczestniczenie w kontrolach.
    4. Prowadzenie księgowości.
    5. Opłacanie należności publiczno-prawnych (np. podatek od nieruchomości, opłaty środowiskowe).

Czego nie można robić w okresie zawieszenia działalności?

    1. Prowadzić działalności gospodarczej.
    2. Osiągać bieżących przychodów.

Co możesz robić w okresie zawieszenia działalności?

    1. Przyjmować należności powstałe przed zawieszeniem.
    2. Osiągać przychody z czynności sprzed zawieszenia.
    3. Zbywać środki trwałe i wyposażenie.
    4. Regulować zobowiązania powstałe przed zawieszeniem.
    5. Wykonywać czynności niezbędne do zachowania przychodów.
    6. Zabezpieczać źródła przychodów.

Podatek dochodowy, a zawieszenie jednoosobowej działalności:

Rozliczenie na zasadach ogólnych i podatek liniowy – nie wpłacasz zaliczek za okres zawieszenia.

Ryczałt ewidencjonowany – nie wpłacasz podatku za okres zawieszenia.

Uwaga!

Zwolnienie to dotyczy okresu zawieszenia działalności gospodarczej. Jeżeli przed zawieszeniem działalności pojawił się obowiązek opłacenia podatku i termin jego zapłaty przypada w czasie zawieszenia działalności masz obowiązek wpłacić zaliczkę/podatek.

Rozliczenie roczne składasz za dany rok i zawieszenie działalności nie zwalania z tego obowiązku.

Jak jest rozliczana amortyzacja gdy działalność jest zawieszona?

W trakcie zawieszenia działalności nie amortyzujesz składników majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia działalności gospodarczej.

Amortyzacja zostaje wstrzymana od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność.

Podatek VAT, a zawieszenie jednoosobowej działalności gospodarczej

W okresie zawieszenia działalności co do zasady nie masz obowiązku składania pliku JPK_V7.

Uwaga! Jeżeli działalność zawieszasz w trakcie miesiąca masz obowiązek złożenia pliku JPK_V7 za ten okres. Zwolnienie z przesłania pliku dotyczy tylko pełnych okresów.

Należy pamiętać o sytuacjach, w których pomimo zawieszenia działalności musimy przesłać plik JPK_V7:

* Dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, importu usług lub nabycie towaru i dla tej transakcji obowiązek rozliczenia podatku VAT spoczywa na Tobie.

* Chcesz skorzystać z prawa do odliczenia podatku, np. abonament za telefon, internet.

* Musisz skorygować wcześniejsze pliki JPK (wcześniejsze deklaracje) – zwolnienie z obowiązku składania pliku JPK nie dotyczy okresów, za które jesteś zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

* Wykonasz jakąkolwiek czynność, z tytułu której będziesz zobowiązany do rozliczenia podatku – masz obowiązek złożenia deklaracji za okres, w którym ta czynność została wykonana np. sprzedaż środka trwałego.