Księgowanie kosztów w Taxeon – faktura czy dowód wewnętrzny

Koszt może być udokumentowany fakturą, rachunkiem, w niektórych sytuacjach księgowania dokonujemy na podstawie umowy kupna-sprzedaży, potwierdzenia zapłaty z rachunku bankowego. W jaki sposób zaksięgować koszt w naszym programie?

Przejdź do sekcji koszty i wybierz odpowiednie polecenie, by zaksięgować swój dokument:

KOSZT

Zakupy, za które otrzymaliśmy fakturę/rachunek/umowę kupna-sprzedaży.

KOSZT POJAZDU

Wydatki związane z pojazdem wykorzystywanym w działalności.

DOWÓD WEWNĘTRZNY

Wydatki poniesione w działalności, które nie zostały udokumentowane fakturą/rachunkiem tj. opłaty członkowskie, polisy zawodowe, koszty związane z zatrudnieniem pracownika, koszty wprowadzane na podstawie druku delegacji, różnice kursowe, opłaty bankowe.

 

WPROWADZENIE KOSZTU

 

Dane kontrahenta

Po wybraniu odpowiedniego polecenia wprowadź dane kontrahenta  – zacznij od numeru NIP  kontrahenta. Wybierz „pobierz dane z GUS”, w ten sposób Taxeon wczyta dane z bazy danych GUS. Pozostaje zweryfikować ich poprawność.

Uwaga!

Jeżeli danych kontrahenta nie ma w bazie GUS należy je wprowadzić do programu „ręcznie”. Program zapamięta te dane i podczas wprowadzania kolejny raz podpowie je.

Dane kontrahenta w niektórych przypadkach mogą pozostać puste np. gdy księgujesz różnice kursowe, koszty zatrudnienia pracownika, koszty na podstawie druku delegacji program pozwoli na dodanie takiego wpisu.

Pole „numer” czyli numer dokumentu

W polu „numer” wprowadź numer dokumentu na podstawie, którego dodajesz wpis, np. numer faktury, numer rachunku, numer polisy, numer umowy kupna – sprzedaży.

Dla dowodu wewnętrznego numer zostanie wygenerowany automatycznie przez program.

Daty księgowania dokumentu

Data zdarzenia gospodarczego – decyduje o tym, w którym miesiącu koszt weźmie udział w rozliczeniach czyli zostanie zaksięgowany w KPiR.

Data wystawienia – data z dokumentu zakupu, w tej dacie dokument będzie widoczny na liście dokumentów kosztowych.

Data wpływu – data kiedy otrzymaliśmy fakturę.

Sekcja ZAPISY DO KSIĘGI

W sekcji ZAPISY DO KSIĘGI wybierz kolumnę księgi.

Księgowanie w odpowiednich kolumnach KPIR omówiliśmy w tabeli -> TAXEON_KPIR

Wprowadź kwotę netto z dokumentu kosztowego (w przypadku podatnika nie będącego płatnikiem podatku VAT będzie to kwota brutto).

Uwaga!

Jeżeli wpis ma być ujęty tylko w KPiR całą kwotę wpisz w sekcji ZAPISY DO KSIĘGI i odznacz „rejestruj VAT” w przypadku płatnika VAT.

Opis zdarzenia gospodarczego

Opis zdarzenia gospodarczego powinien oddawać istotę transakcji. Nie musi być on dokładnie taki jak na fakturze, musi   jednoznacznie wskazywać na to czego dotyczy zakup.

Rejestr zakupu VAT – uzupełnia płatnik VAT

Wybierz datę w jakiej wpis ma być wykazany w pliku JPK_V7, kwota netto podpowiadana jest automatycznie na podstawie wpisu w sekcji zapisy do księgi.

Ustaw stawkę podatku VAT zgodną z dokumentem zakupu.

Kolejnym krokiem jest wybór powodu opodatkowania:

Nabycie pozostałych towarów i usług – nabycie towarów i usług wykorzystywanych w naszej działalności

Nabycie środków trwałych – nabycie składników majątku sklasyfikowanych jako środki trwałe

Oznacz procedury oraz typ dokumentu, czyli dane które wykazywane są w pliku JPK_V7 (jeżeli transakcje nie są objęte obowiązkiem szczególnego ich oznaczenia,  pozostaw te pola puste).

Aby móc oznaczyć procedury i towary w Twojej działalności i wykazać je w pliku JPK_V7 skonfiguruj ustawienia konta w sekcji USTAWIENIA (jak skonfigurować program na potrzeby pliku JPK_V7).

Wprowadzony dokument musimy zapisać poleceniem „zapisz” widocznym w prawym dolnym rogu.

 

Zobacz film pokazujący jak dodać wpis poleceniem „koszt” >>

Zobacz film pokazujący jak dodać wpis poleceniem „dowód wewnętrzny” >>