Przepisy dopuszczają, żeby od razu zaliczyć do kosztów środki trwałe o wartości do 10 000 zł (bez ujmowania ich w ewidencji). Jeśli jednak zostały wprowadzone do ewidencji możesz je jednorazowo zamortyzować. Środki trwałe o wartości do 10 000 zł możesz wprowadzić do ewidencji, ale nie jest to konieczne. Powyżej tej kwoty konieczne jest wprowadzenie środków trwałych do ewidencji.
Jeśli dany składnik majątku spełnia definicję zawartą w art. 22a, mimo iż jego wartość jest mniejsza niż 10000 zł przedsiębiorca może go rozliczyć na trzy sposoby:
- wprowadzić składnik do ewidencji środków trwałych i dokonywać planowych odpisów amortyzacyjnych w ustalonym okresie amortyzacji;
- wprowadzić do ewidencji środków trwałych jako składnik o niskiej jednostkowej wartości z możliwością dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania do używania lub w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 UPDOF);
- nie zaliczać składnika majątku o niskiej wartości do ewidencji środków trwałych, a wydatek na jego zakup zaksięgować bezpośrednio w koszty, w miesiącu oddania do użytkowania (art. 22d ust. 1 UPDOF).
Dodatkowo należy pamiętać, że wpisanie składnika do ewidencji środków trwałych może okazać się pomocne przy przygotowaniu dokumentów związanych z likwidacją firmy. Dlatego warto rozważyć ujęcie wydatków w ewidencji środków trwałych.