Dodając pojazd do majątku firmy, w polu wartość początkowa przy uzupełnianiu pól dotyczących amortyzacji należy wpisać kwotę netto z faktury + 50% VAT.
W drugim kroku podczas wprowadzania do rejestru VAT, wpisujesz połowę kwoty netto i od niej zostaje wyliczone 50% VAT, które odliczysz.
Przykład:
Faktura dokumentująca zakup na 10 000 zł netto, 2 300 zł VAT => 12 300 zł brutto
W polu wartość początkowa należy wpisać 10 000 zł + 50% z 2 300 zł czyli 11 150 zł.
Rozliczasz się w KPiR w rejestrze zakupu VAT należy wpisać 5 000 zł netto, stawka 23%, podatek VAT 1 150 zł. Pomijasz sekcję „zapisy do księgi”.
Uwaga! W przypadku ryczałtu i odliczenia 50% podatku VAT należy wprowadzić kwotę netto gdy dodajesz koszt poleceniem KOSZT POJAZDU. Program automatycznie odliczy VAT zgodnie z klasyfikacją pojazdu.