Czy stratę z lat ubiegłych mogę rozliczyć w kolejnym roku?

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że podatnik, który poniósł stratę w danym roku podatkowym, może ją odliczyć od dochodu w ciągu pięciu kolejnych lat podatkowych – pod warunkiem, że strata z lat ubiegłych będzie pomniejszać dochody z tego samego źródła, z którego podatnik poniósł stratę.

Ustawodawca daje przedsiębiorcy możliwość rozliczenia straty na dwa sposoby:

  • odliczenie przysługującej kwoty w ciągu pięciu lat, nie więcej niż pół kwoty w jednym roku,
  • odliczenie całej wartości poniesionej straty w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących 5 lat podatkowych (pod warunkiem, że kwota osiągniętej straty nie przekroczyła 5 000 000 zł) – zasada ta może być stosowana dla strat uzyskanych od 01.01.2019 r.

Strata jest traktowana jako koszt i obniża zaliczkę na podatek dochodowy obniżając dochód w bieżącym roku.

Stratę można wpisać w każdym nierozliczonym miesiącu. Natomiast jeśli w którymś miesiącu zostanie wpisana kwota straty większa niż 0 zł i zostanie zapisane rozliczenie, to pole ze stratą nie będzie już widoczne w kolejnych miesiącach.