Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Poniżej przykład kosztów, które lekarz może kwalifikować jako koszt uzyskania przychodu:
- Koszty związane z najmem gabinetu.
- Wyposażenie gabinetu np. krzesła dla pacjentów.
- Odzież medyczna np. fartuch.
- Wydatki na stronę internetową, reklamę.
- Koszt związany z zatrudnieniem personelu np. recepcjonistki.
- Koszty ubezpieczenia OC, składek na rzecz Izby Lekarskiej.
- Koszty transportu, np. koszt eksploatacji pojazdu w przypadku dojazdu do pacjenta.
- Kursy, szkolenia i udział w konferencjach medycznych. Literatura branżowa.
- Sprzęt medyczny.
- Materiały medyczne.
- Kasa fiskalna.
- Samochód, laptop, drukarka.
- Opłaty skarbowe, opłaty za prowadzenie rachunku bankowego.
- Księgowość.
- Artykuły biurowe.
Przepisy wskazują, które wydatki kosztami być nie mogą i takich wydatków nie możesz ująć w swoich rozliczeniach.
W innych przypadkach gdy wykażesz zasadność poniesionych kosztów, są one prawidłowo udokumentowane i nie mają charakteru prywatnego (tj. np. okulary przedsiębiorcy) co do zasady możliwe jest zaksięgowanie takiego kosztu.
To, które koszty można ująć w kosztach uzyskania przychodu pozostaje do decyzji przedsiębiorcy ze względu na to, że to on wie jaką działalność prowadzi i czy te koszty są bezpośrednio związane z jej prowadzeniem.
W przypadku wątpliwości możliwe jest wystąpienie o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, w której US wskaże czy ujęcie/rozliczenie wydatku jest prawidłowe.