Co lekarz może „wrzucić” w koszty działalności?

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Poniżej przykład kosztów, które lekarz może kwalifikować jako koszt uzyskania przychodu:

  1. Koszty związane z najmem gabinetu.
  2. Wyposażenie gabinetu np. krzesła dla pacjentów.
  3. Odzież medyczna np. fartuch.
  4. Wydatki na stronę internetową, reklamę.
  5. Koszt związany z zatrudnieniem personelu np. recepcjonistki.
  6. Koszty ubezpieczenia OC, składek na rzecz Izby Lekarskiej.
  7. Koszty transportu, np. koszt eksploatacji pojazdu w przypadku dojazdu do pacjenta.
  8. Kursy, szkolenia i udział w konferencjach medycznych. Literatura branżowa.
  9. Sprzęt medyczny.
  10. Materiały medyczne.
  11. Kasa fiskalna.
  12. Samochód, laptop, drukarka.
  13. Opłaty skarbowe, opłaty za prowadzenie rachunku bankowego.
  14. Księgowość.
  15. Artykuły biurowe.

Przepisy wskazują, które wydatki kosztami być nie mogą i takich wydatków nie możesz ująć w swoich rozliczeniach.

W innych przypadkach gdy wykażesz zasadność poniesionych kosztów, są one prawidłowo udokumentowane i nie mają charakteru prywatnego (tj. np. okulary przedsiębiorcy) co do zasady możliwe jest zaksięgowanie takiego kosztu.

To, które koszty można ująć w kosztach uzyskania przychodu pozostaje do decyzji przedsiębiorcy ze względu na to, że to on  wie jaką działalność prowadzi i czy te koszty są bezpośrednio związane z jej prowadzeniem.

W przypadku wątpliwości możliwe jest wystąpienie o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, w której US wskaże czy ujęcie/rozliczenie wydatku jest prawidłowe.