Fakturę należy wystawić w sekcji PRZYCHODY poleceniem FAKTURA.
Możesz skorzystać z wyszukiwarki kontrahentów (z bazy danych GUS). Wprowadzasz numer NIP firmy i klikasz POBIERZ DANE Z GUS. Dane naszego kontrahenta uzupełniają się automatycznie.
Następnie ustawiasz daty dla dokumentu:
Data wystawienia – w tej dacie dokument będzie widoczny na liście dokumentów w sekcji przychody
Data sprzedaży – ta data decyduje o tym, w którym okresie przychód będzie wykazany w KPiR
Data rejestracji VAT – ta data decyduje o ujęciu wpisu w pliku JPK/deklaracji VAT lub JPK_V7
Wprowadzasz cenę – cena netto i wybieramy stawkę podatku VAT
Wprowadzasz ilość oraz jednostkę miary.
W sekcji PŁATNOŚĆ ustawiasz sposób zapłaty (możesz wybrać jeden z dostępnych sposobów lub możesz „ręcznie” wpisać sposób zapłaty właściwy dla naszej faktury).
Z dostępnego kalendarza możesz wybrać termin płatności lub możesz wpisać ręcznie ilość dni w polu termin (dzięki temu program sam wskaże datę w kalendarzu).
Zaznacz opcję Mechanizmu Podzielonej Płatności jeżeli wystawiana faktura dokumentuje obowiązkowy mechanizm MPP, który należy wykazać w pliku JPK_V7.
Jeżeli chcesz, by Twój kontrahent zapłacił ci za pomocą MPP (faktura nie jest objęta obowiązkowym mechanizmem MPP) w polu SPOSÓB ZAPŁATY wpisz: MECHANIZM PODZIELONEJ PŁATNOŚCI.
Ponadto w polu Uwagi możesz wpisać dodatkowe informacje, które chcesz wykazać na fakturze. Pole to jest widoczne na wydruku faktury.
Uwaga!
Podczas wystawiania faktury przychód domyślnie księgowany jest w kolumnie 7 KPiR, ponieważ faktura dokumentuje sprzedaż towarów/usług realizowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Jeżeli dokonujesz sprzedaży np. składnika majątku należy zmienić kolumnę księgi na 8 – Pozostałe przychody.
Oznacz procedury oraz towary/usługi, które wykazywane są w pliku JPK_V7 (jeżeli usługi/towary nie są objęte obowiązkiem szczególnego ich oznaczenia pozostawiasz te pola puste).
Po zapisaniu dokumentu możesz spośród dostępnych opcji wybrać (trzy niebieskie kropki obok wystawionego dokumentu):
Edytuj – pozwala na edytowanie wprowadzonych danych na fakturze
Usuń – powoduje usunięcie wprowadzonego dokumentu
Powiel – pozwala na skopiowanie faktury, dzięki czemu jeżeli prowadzisz sprzedaż dla wybranych kontrahentów, składających podobne zamówienia możesz szybciej wystawić dla nich fakturę, bez konieczności wprowadzania danych od początku
Wystaw korektę – pozwala na wystawienie korekty do faktury sprzedaży
Wyślij e-mail – pozwala na wysłanie wystawionej faktury na wprowadzony adres e-mail
Drukuj – pozwala na pobranie faktury w formacie pdf. na Twój komputer (zapisywana jest w domyślnym folderze zapisywania plików)
Drukuj duplikat – pozwala Ci wygenerować duplikat faktury w formacie pdf. (plik zapisywany jest w domyślnym folderze zapisywania plików)
Zobacz film pokazujący jak wystawić fakturę w programie Taxeon >>